Voorzitter HMC Cliëntenraad

Contactpersoon
Scan me of ga naar www.denhaagdoet.nl/o/Haaglanden-Medisch-Centrum/activiteiten/Voorzitter-HMC-Clientenraad/69495 om je aan te melden
Samenvatting
Zorg is aandacht. In HMC (Haaglanden Medisch Centrum) kijken we als cliëntenraad met en door de ogen van de patiënt.Uitgebreide omschrijving
Profielschets Voorzitter van de HMC Cliëntenraad
Zorg is aandacht. In HMC (Haaglanden Medisch Centrum) kijken we als cliëntenraad met en door de ogen van de patiënt, zodat iedere patiënt geholpen kan worden op de manier die bij hem of haar past. Innovatie, gastvrijheid en samenwerking dragen bij aan het realiseren van deze missie. HMC bestaat uit 3 ziekenhuizen, elk met een eigen specialisme. HMC is hét stadsziekenhuis voor de Haagse regio, met een compleet zorgaanbod. Als topklinisch opleidingsziekenhuis heeft HMC vele expertises in huis. Het ziekenhuis biedt in verschillende centra en samenwerkingen gespecialiseerde zorg aan. De speerpunten zijn het Traumacentrum en Neurocentrum. In het HMC Kankercentrum wordt topklinische kankerzorg geboden. Meer informatie over HMC vind je op www.haaglandenmc.nl.
De Cliëntenraad
De belangen behartigen van alle patiënten van het ziekenhuis. Dat is waar wij als Cliëntenraad (ook wel CR) voor staan. De cliëntenraad bestaat uit onafhankelijke leden. Elk lid biedt expertise op één of meerdere aandachtsgebieden (zorginhoudelijk, kwaliteit en veiligheid, gastvrijheid en facilitair, financiën, strategie/beleid). Momenteel zijn jongeren en leden met een niet westerse culturele achtergrond in de raad ondervertegenwoordigd. Dat zouden we graag anders zien!
Als betrokken onafhankelijke vrijwilligers willen en kunnen wij inspraak hebben in de kwaliteit van de zorg van het ziekenhuis en bijdragen aan de beste zorg voor alle patiënten. Wij adviseren de directie daarover, gevraagd en ongevraagd.
De Cliëntenraad vindt het belangrijk om ook oog te hebben voor de transmurale samenwerking in de regio. Daarnaast wil de Cliëntenraad aandacht besteden aan zorginnovatie. Ook houdt de Cliëntenraad een vinger aan de pols bij de veranderingen die plaatsvinden met behulp van de nieuwe digitale mogelijkheden waar de zorg meer op de juiste plek en tijd kan worden geleverd.
De voorzitter van de Cliëntenraad heeft een aantal specifieke taken:
Leiden van de CR-vergaderingen als primus inter pares;
In samenwerking met de secretaris en ambtelijk-secretaris opstellen van de agenda en zorgen dat de stukken op tijd komen, zodat adviezen tijdig kunnen worden uitgebracht;
Toezien op effectief functioneren van de CR als geheel;
Het in- en extern vertegenwoordigen van de CR;
Ervoor zorgen dat de CR goed gepositioneerd is en aangehaakt blijft in het ziekenhuis bij de verschillende gremia, op professioneel niveau een rol speelt en de discussie op juiste niveau gevoerd wordt.
De voorzitter van de CR wordt, op voordracht van de CR, door de Raad van Bestuur benoemd. De tijdsbesteding voor de voorzitter wordt de komende tijd geschat op 2 á 3 dagdelen per week die flexibel in te delen zijn.
Alle posities binnen de CR, inclusief die van de voorzitter, zijn onbezoldigd. Wel wordt een onkostenvergoeding uitgekeerd.
Functie-eisen
De ideale kandidaat:
• Beschikt over Academisch werk- en denkniveau;
• Beschikt over bestuurlijke ervaring en ervaring als voorzitter is een pré;
• Is intrinsiek gemotiveerd voor de zorg;
• Is woonachtig in het adherentiegebied;
• Is cliënt van het HMC;
• Heeft inzicht in het functioneren van grote organisaties, weet snel hoe de hazen lopen;
• Heeft ervaring met het klantvriendelijk maken van organisaties;
• Is gemotiveerd om mede zorg te dragen voor verdere professionalisering van de CR;
• De voorzitter dient ten tijde van de benoeming tenminste de leeftijd van 18 jaar en ten hoogste de leeftijd van 72 jaar te hebben bereikt;
• Is beschikbaar voor de gevraagde tijdsbesteding en flexibel ten aanzien van eventuele extra overlegmomenten.
Is iemand die de zorg een warm hart toe draagt en zich betrokken voelt bij patiënten en de kwaliteit van zorg;
Kan betrokkenheid bij de patiënt combineren met een helicopterview;
Heeft bestuurlijk inzicht en bent in staat om zelfstandig en samen met de andere CR-leden een advies te schrijven;
Persoonlijkheidskenmerken
De voorzitter CR:
• Schakelt uitstekend tussen strategisch, tactisch en operationeel niveau en is politiek- en organisatiesensitief;
• Is communicatief zeer vaardig (zowel in- als extern) en is een stevig gesprekspartner;
• Toont leiderschap, loopt niet voor de troepen uit en heeft een groot samenbindend vermogen;
• Is organisatorisch sterk en delegeert gemakkelijk;
• Heeft oog voor de samenstelling van de CR en stimuleert een actieve inbreng van de leden.
De cliëntenraad vergadert elke maand (3 uur), waarbij ook een overleg met de Raad van Bestuur op de agenda staat. Bij de benoeming behoort het overhandigen van een VOG (verklaring omtrent gedrag).
Wat kan het lidmaatschap van de HMC-cliëntenraad voor jou betekenen?
Het is een prachtige manier om je expertise in te zetten voor een vrijwillige functie in de gezondheidszorg en is zeker een plus op je CV. We zouden dan ook graag wat jongere leden willen interesseren.
Je wordt benoemd voor 3 jaar met een eenmalige optie tot verlenging met 3 jaar. (Je mag echter niet ouder zijn dan 72 jaar bij een benoeming).
Je krijgt een onkostenvergoeding van € 450,- per kwartaal.
Lidmaatschap van onze cliëntenraad betekent samenwerken met een club toegewijde en vooral ook enthousiaste medeleden.
Heb je interesse?
Voor inhoudelijke vragen kun je contact opnemen met Marlies Aaldijk via [email protected].
Interesse? Reageer direct en deel je CV en motivatiebrief via [email protected]