Stap 1: bedenk eerst: wie wil je bereiken

Voor welke functie ga je werven? Wat moet hij/zij kunnen (bepaalde niveau nodig). Wie wil je bereiken (man, vrouw, jong/oud, enz.). Welke eigenschappen zijn belangrijk.


En dan de aannames over jouw doelgroep/persona.

  • Welke kanalen gebruikt hij/zij?
  • Welke kenmerken, doelen en interesses heeft jouw persona?
  • Wat zal hem/haar aanspreken?


Je kunt van jouw gekozen doelgroep ook verschillende persona’s maken.  

Stap 2: wees bewust van de vrijwilligersreis

Elke potentiële vrijwilliger heeft een reis totdat hij/zij aan de slag is als vrijwilliger. Dat begint b.v. met een social media bericht. Maar het kan ook beginnen bij een ludieke actie waardoor de aandacht getrokken wordt. Vervolgens wordt hij/zij aangesproken op motivaties die aanspreken. Ze moeten voldoende aanspreken, zodat de potentiële vrijwilliger in actie komt. Dan zijn er nog allerlei mogelijke afhaakmomenten. Zoals twijfel ‘kan ik dit wel’, of ‘wat een vervelend formulier’, ‘dat kost wel erg veel tijd’, ‘ik heb gebeld, maar niemand neemt op’. En vervolgens is het belangrijk om te laten weten dat er een vervolg is.


Zie hier voor het schema (ontwikkeld door het NOV)

Stap 3: aan de slag met motivatoren

Bedenk goed wat de motivatoren zijn voor vrijwilligers die bij jullie aan de slag gaan. Dit is dus per organisatie anders. Voor een bewonersorganisatie is dat b.v. betrokkenheid bij de buurt. Benoem deze motiveren met elkaar. 

Stap 4: aan de slag met de fricties/afhaakmomenten

Benoem alle mogelijke afhaakmomenten van jouw potentiële vrijwilliger. En probeer hier iets aan te doen. Denk aan: een verouderde website; niet bereikbaar zijn; een te lange vacaturetekst; onzekerheid als ‘kan ik dit wel’; pas ik in het team; enz. 

Stap 5: aandacht trekken

Dit gaat om triggers, aandacht trekken en hoe zorg ik dat ik de juiste acties bied. Bij de triggers moet je je dus richten op de doelgroep die jij wilt bereiken. Prikkel de zintuigen (zien, horen, voelen). Hoe val je op tussen al die andere prikkels. Hoe kan dit op een ludieke en snelle manier? Of hoe laat je op een goede manier de impact van jouw organisatie laten zien? Ooit gehoord van guerillamarketing? Dit is met weinig middelen een groots resultaat behalen.


Tips:

💡 Denk niet in campagnes – denk meer in acties.

💡 Altijd combinatie met social media

💡 Wees creatief, out-of-the-box, onconventioneel, denken, lef en een beetje geluk.

💡 Onderzoek (wie is jouw doelgroep, enz.) -> genereer ideeën -> maak een prototype -> test en verbeter -> nieuwe inzichten?

💡 Speel in het momentum en de actualiteit.

Inspiratie

Het werven van vrijwilligers gaat lang niet altijd vanzelf. Zorg er in ieder geval voor dat je zaken op orde hebt voordat je gaat werven. En doe in ieder geval het minimale, zoals je vacatures op Den Haag Doet plaatsen. Maar wil je succesvol zijn, dan kan een stukje creativiteit echt het verschil maken. Willen jullie hierbij geholpen worden, doe dan een korte Expeditie Nieuwe Gezichten in jouw organisatie. Dit kost 1,5 – 2 uur, en er moeten minimaal 5 personen uit de organisatie bij zijn. Aanvragen kan via [email protected] of 070 302 44 44.


Hieronder noemen wij wat mogelijkheden om jullie te inspireren:


💡 Laat jouw doelgroep zelf meedenken! Wil je meer jongeren in jouw organisatie? Nodig ze uit en laat ze meedenken.


💡 Zet altijd het eigen netwerk in. Het meeste succes heb je nog steeds door het persoonlijk te vragen. Via de huidige vrijwilligers. Via familie. Via netwerkcontacten.


💡 Organiseer een Open Dag bij jouw organisatie. En maak dit kenbaar in de lokale media en social media.


💡 Organiseer een activiteit voor de potentiële vrijwilligers die jullie binnen willen halen. Wil je b.v. meer jongeren, organiseer dan iets voor de jongeren.


💡 Verzin een ludieke actie (die past bij jouw organisatie).

Waar verwacht je dat jouw potentiële vrijwilligers zijn? Op LinkedIn, op Facebook, bij de scholen, op school of universiteit. Je kunt een leuke uitdaging bedenken?


💡 Doe het samen! Er zijn vast meer organisaties in jouw wijk of stadsdeel die vrijwilligers zoeken. Samen kun je wat meer kracht bijzetten. Zorg wel altijd voor een centraal telefoonnummer. Misschien is er een samenwerking mogelijk met het Vrijwilligerspunt in de buurt. Wil je een aparte pagina op Den Haag Doet, laat het ons weten (070 302 44 44).

Tip: doe met meerdere organisaties samen de Expeditie Nieuwe Gezichten. Dat is de snelste en leukste manier om tot goede ideeën te komen. Aan te vragen op 070 302 44 44).


💡 Zet altijd Social Media in. Heb je weinig bereik? Dan is het slim om ook te ‘adverteren’, en je dan te richten op een specifieke doelgroep. Wil je weten hoe dan moet? Dat kan PEP je prima uitleggen.


💡 Kijk of er evenementen zijn bij jou in de buurt. En laat je zien!

Veel mensen willen best wel wat doen, maar kennen jullie misschien niet.


💡 Publiciteit opzoeken.

Een artikel in het AD, de Posthoorn, Stadskrant of andere lokale krant kan heel effectief zijn. Maar een redactie is vooral geïnteresseerd als het echt nieuwswaarde heeft.

Nieuwsgierig geworden naar deze methode?

Willen jullie ook aan de slag met een gerichte én andere manier van werven, dan jullie tot nu toe gedaan hebben? Maak dan een afspraak bij PEP voor een korte Expeditie bij jullie organisatie. Dit kost ca. 1,5 – 2 uur. Wel belangrijk dat er minimaal 5 personen bij aanwezig zijn, bij voorkeur vooral de vrijwilligers zelf. Een afspraak maken via 070 - 302 44 44 of [email protected].

Meer weten?

Neem contact op onze adviseurs Marja of Aysien.

Marja Salman[email protected]06 - 53415457
Aysien Zondervan[email protected]070 - 302 4476