Gemeentelijke wervingscampagne ‘Ja, ik wil’

De komende maanden is de wervingscampagne van de gemeente Den Haag gericht op het werven van senioren. De maanden erna is aandacht voor andere doelgroepen. Zorg dus dat ook jouw organisatie het voordeel uit deze campagne haalt.

Waarom zijn senioren interessant voor jouw organisatie

Oudere vrijwilligers kunnen grote waarde toevoegen aan jouw organisatie. Soms zitten er hardnekkige vooroordelen aan ouderen, maar is dit terecht? Het zijn mensen met veel kennis en ervaring, die ze vaak graag in willen zetten. Ze zijn vaak heel betrouwbaar en hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel. En ze hebben vaak ook gewoon wat meer tijd: de kinderen zijn de deur uit, soms nog werkzaam en soms met pensioen, ze gaat niet tot laat uit in het weekend en zijn ook niet continu bezig met hun telefoon. En bedenk vooral ook dat de combinatie van kwaliteiten van jongeren en ouderen het team veelzijdiger maakt.

Wat motiveert ouderen

De motivatiefactoren voor het doen van vrijwilligerswerk zijn divers. Uit een onderzoek van PEP in 2020 komen de volgende motivatoren naar boven:

  • Het is leuk om te doen
  • Ik wil iets doen/iets betekenen voor een ander.
  • Ik vind het belangrijk.
  • Ik heb er mijn sociale contacten
  • Het is een goede invulling van mijn tijd.
  • Ik leer ervan.


De motivatie ‘Leuk om te doen. Er plezier uit halen’ staat op nummer 1. Ook best logisch na een leven vol verplichtingen. Maar de doelgroep is heel divers. De een wil graag de kennis en ervaring inzetten. Terwijl de ander juist nieuwe ervaringen wil opdoen.


Blijf daarom vooral ook dichtbij jouw eigen organisatie. Aan wat voor doel draagt jouw organisatie bij? Om wat voor soort vacature gaat het. Dus kruip in de huid van jouw potentiële vrijwilliger en bedenk wat hem/haar zal motiveren om bij jullie aan de slag te gaan. Vraag het vooral ook aan de vrijwilligers die al actief zijn bij jouw organisatie. 

Hoe doe je mee?

1. Zorg dat de vrijwilligersvacatures van jouw organisatie op Den Haag Doet staan.

Zorg van tevoren dat jullie helder hebben voor welke taken/functies hulp nodig is. Maak een aantrekkelijke vacature tekst én zorg voor een goede foto. En heb je een filmpje van jouw organisatie, zet deze er dan bij!

 

Hulp nodig? Bel het serviceteam van Den Haag Doet: 070 - 302 44 19.


2. Speel in op de doelgroep

Als je graag wil dat senioren bij jou aan de slag gaan, speel hier dan op in bij de vacaturetekst. Het is belangrijk om jouw potentiële doelgroep aan te spreken op wat hen motiveert. Bij senioren is dat o.a. het gewoon leuk vinden. Of hun kennis en ervaring in kunnen zetten. Neem dit mee in de titel van je vacature! Zie verder ‘tips uit de methode Expeditie Nieuwe Gezichten’. En ook hier kunnen wij met je meedenken. 


3. Zorg dat jullie bereikbaar zijn

Potentiële vrijwilligers hebben soms nog een vraag of zijn juist direct enthousiast. Het is jammer als je dat telefoontje dan net mist. Zorg dus dat je bereikbaar bent en zet ook een e-mailadres bij jouw contactgegevens. Je kan ook mensen vragen om te appen naar een mobiel nummer, dan kun je antwoorden wanneer het jou uitkomt.