Den Haag gaat vrijwilligers werven met de campagne ’Ja, ik wil!’

Is jouw organisatie er klaar voor?

Den Haag kan niet zonder vrijwilligers. Daarom gaan we de komende maanden verschillende doelgroepen enthousiast maken met een nieuwe campagne, waarin allerlei Haagse vrijwilligers centraal staan. We beginnen met onze senioren. Daarna komen de jongeren aan de beurt.


Bereid je voor op telefoontjes en mailtjes en zorg dat jouw organisatie maximaal voordeel uit deze campagne haalt!

Senioren zijn vaak verrassend interessant voor jouw organisatie

Oudere vrijwilligers hebben veel geduld en tijd, maar ook veel kennis en levenservaring. En ze zijn vaak zeer gemotiveerd, betrouwbaar en ze hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Ook zijn senioren vaak nog verrassend fit. Ze weten “ouderwets” van aanpakken. Zestig ís het nieuwe veertig!


Senioren willen plezier hebben in hun vrijwilligerswerk. Logisch na een leven vol verplichtingen. Maar de doelgroep is verder heel divers. De een wil graag de kennis en ervaring inzetten. Terwijl de ander juist nieuwe ervaringen wil opdoen.


Het is uiteraard aan jullie om te kijken hoe je het beste senioren in kunt zetten. Ga in gesprek! Kruip in de huid van jouw potentiële vrijwilligers en bedenk wat hen zal motiveren om bij jullie aan de slag te gaan. Vraag vooral ook de vrijwilligers die al actief zijn bij jouw organisatie, wat hen zo aantrekt. Zo kun je nieuwe vrijwilligers optimaal motiveren.

Meedoen? Zo bereid jij je voor op “Ja, ik wil!’

1. Maak je organisatie klaar voor actie!

  • Zorg dat de vrijwilligersvacatures van jouw organisatie op Den Haag Doet staan.
  • Zorg dat jullie helder voor ogen hebben voor welke taken/functies moeten worden ingevuld.
  • Maak een aantrekkelijke vacaturetekst én zorg voor goede foto’s. Heb je een filmpje van jouw organisatie, zet deze er dan bij!

Heb je hulp nodig? Bel dan het serviceteam van Den Haag Doet: 070 - 302 44 19.

 

2. Speel in op jullie doelgroep

Als je graag wil dat senioren bij jou aan de slag gaan, speel hier dan op in bij de vacaturetekst. Het is belangrijk om jouw potentiële doelgroep aan te spreken op wat hen motiveert. Bij senioren is dat o.a. het plezier in het werk of hun wens om hun kennis en ervaring in zetten. Neem dit mee in de titel van je vacature! Zie verder ‘tips uit de methode Expeditie Nieuwe Gezichten’. We denken graag met je mee.

 

3. Zorg dat jullie goed bereikbaar zijn

Potentiële vrijwilligers hebben soms nog een vraag of zijn juist direct enthousiast. Het is jammer als je dat telefoontje mist. Zorg dus dat je bereikbaar bent en zet ook een email adres bij jullie contactgegevens. Je kunt ook mensen vragen om even te appen.